Mine topp 10 favoritt gratis – strikke – og hekleoppskrifter

Jeg har så lyst å vise frem mine favoritter innen gratis strikke – og hekleoppskrifter! Så her kommer en liten fortelling fra meg til deg, om du bare vil lese og se hva jeg har å si deg.


 

If you wanna translate this blog, feel free to use Google Translate( Link opens in new window )

Jeg har ofte blitt sittende og tenke over oppskriftene jeg har lagt ut her, noen har jeg laget selv mens andre har jeg ikke laget selv. Hva er det jeg liker best av alle de jeg har lagt ut? Der er et sted mellom 20 og 30 gratis oppskrifter som ligger ute under kategorien ” gratis strikke og hekleoppskrifter “.
Vel, den første og mest brukte oppskriften var lett egentlig. Samtidig som jeg føler at den første og andre ligger tett tett opp til hverandre. Utrolig gode oppskrifter og plagg begge to!

1. Sjyvotter/barnehagevotter : Vinterens must have.
   Det er ingen tvil om at dette måtte være den som kom på aller første plass! Disse vottene er helt geniale, hun som har designet disse vottene burde få en premie i gull altså. Vottene er tovet i Tove garn, et garn som gjør at etter toving er vottene akkurat passe tykke til små barnehender! 
De er myke og veldig behagelige, og jeg har aldri fått noe tilbakemelding på at de klør heller.

Du kan velge å strikke mønster på de om du vil, eller du kan ha de helt ensfarget. Du har mange muligheter her, så bruk fantasien og sett ditt eget preg på disse amazing vottene. Selv har jeg laget de både ensfarget ( i starten når jeg begynte å lage disse vottene ) og med mønster på. Etterhvert skal jeg forsøke å nålefilte på disse vottene også, det gjør jeg jo på de store vottene jeg lager til voksne.

2. Stay-on-booties, sokkene som aldri faller av! Jeg sier det bare,- disse sokkene blir sittende på foten! Uansett hvor mye babyen beveger på de søte små bena sine, så er dette sokker som blir sittende godt på foten uansett. Aldri har jeg før opplevd noe så gode sokker som disse! Så trenger du å strikke gode varme sokker til noen små babyføtter, så aldri nøl med å kaste deg over denne oppskriften her!
Dette er en oppskrift som jeg fant for et par år siden og lagret, til jeg skulle strikke flere. Håper denne blir brukt og til glede for andre også.

3. Når sauene invaderer stuen… Denne oppskriften er jeg stolt over å kunne si at jeg har laget selv. Denne ryggsekken bruker mitt barnebarn når hun skal på turn, og den rommer overraskende nok ganske god plass. Hun har plass til turndraken sin og turnskoene. Om man vil ha mer plass kan man bare hekle sekken bredere og/eller høyere.
Du kan velge å sette på klips spenner på remmene, slik at du kan justere de. Det er noe jeg satte på i ettertid, når jeg fikk kjøpt hjem noen i riktig str.

4. Når sauene invaderer stuen… Del ll  Selvfølgelig. Her er leggvarmere og pulsvarmere i samme ” familie ” som ryggsekken. Disse kan jeg også stolt fortelle at jeg har designet selv. Jeg håper at så mange som mulig vil lage dette settet, og også mer enn gjerne dele bloggene mine med oppskriftene.
Om du trenger å låne noe bilder så spør meg først, da får dere som regel et ja til svar.

5. U-huuugle pulsvarmere er knallstilige syntes jeg! Jeg har en veldig stor forkjærlighet for ugler av en eller annen grunn. Digger de! Så da jeg laget denne oppskriften ble jeg sittende oppe til det nesten begynte å lysne ute, før jeg tok meg tid til å få meg litt søvn. Jeg rett og slett storkoste meg med prosjektet mitt.
Disse er gode og varme, siden jeg har heklet de i rent ullgarn.
Hva syntes dere om de?

6. Tarkus sin favorittlue
Å lære barna om sikkerhet er det viktigste vi lærer fra oss, og det er nok mye derfor at beltedyret Tarkus har blitt til. Han lærer barna om trafikksikkerhet, og jeg vet at han til tider er på besøk i barnehagen til mitt lille barnebarn. Barna i barnehagen elsker denne lille fyren, og det skjønner jeg jo godt! Han er jo en bedårende søt liten fyr da.
Men for å hjelpe litt til med sikkerhet rundt barn og også voksne, så har jeg laget denne oppskriften til noen kule luer. Jeg bruker min hele tiden, og i dag fikk mitt barnebarn også sin Tarkus favorittlue.

7. Prikken over i`en er bare helt herlig! Denne flotte store kurven hekler du faktisk på bare en dag, siden det er så tykt og herlig garn.
Dette er en herlig kurv som jeg elsker å legge oppi gode varme ullpledd, som jeg kan hente frem på ekstra kalde vinterkvelder.

8. Slik kan garn hjelpe deg med søvnen
Hva er vel ikke kjedeligere enn når man ligger våken halve natten og ikke klarer finne søvnen? Da kan kanskje denne idèen hjelpe deg. 
Jeg har prøvd og feilet noen ganger ( som vanlig når jeg skal forsøke å lage nye oppskrifter ), men føler selv jeg klarte å få sluttresultatet til på en ganske grei måte. 

Da jeg hadde laget denne sove – uglen til meg selv, ble mitt lille barnebarn helt vill da hun så den. Og hadde  lyst på en selv også. Så da var det bare å sette seg ned og forsøke å lage noe kult til henne også.Hun ville ha med åpne øyne, og slike øyne som jeg laget mot henne ( altså der de ser inn mot nesen sin ).
Jeg gikk litt i tenkeboksen og dermed ble et nytt par med øyne til, og heldigvis husket jeg å skrive ned oppskriften på øynene.

Og ei vidunderlig jente som jeg er så heldig å være tante til, bruker sin nesten hver gang hun skal sove. Jeg får av og til bilder tilsendt fra mamsen hennes, og det varmer og gleder langt inn i hjerteroten.

9. Med hjertet av gull og baller av stål
Hjerter,- de kommer i så mange forskjellige typer, størrelser og fasonger. Noen er varme mens andre er kalde, noen er harde mens andre er myke.
Disse jeg skal vise der her, er myke og utrolig vakre! Dette er definitivt de flotteste hekla hjertene jeg har funnet oppskrift til. Der er liksom så mye mer fasong i disse hjertene enn mange av de andre man kan finne oppskrifter til.
Dette er en oppfølger blogg fra bloggen som heter ” Hekle broren til Dumbo? “.

10. Pulsvotter som holder deg varm
På milde vinterdager eller litt kaldere høstdager er disse helt geniale å bruke! De er strikket i et utrolig behagelig og herlig garn, myke og veldig behagelige pulsvotter å ha på seg. Disse elsker jeg!

Hvilken oppskrift liker du best? Der er så enormt mange flere oppskrifter jeg vil dra frem og si litt om, men føler jeg har fått vist frem de aller aller størst favorittene mine. Og det er utrolig kult at flere av favorittene er oppskrifter som jeg har designet selv.

Følg meg gjerne også på Instagram : Benteslilleverden og Facebook : Benteslilleverden.blogg.no

Facebooksiden min til Toving for hest og rytter ( men der er mer enn kun til hester og ryttere ). Titt gjerne innom og lik siden min.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg